CURVED LINES WHERE SPACE IS INTERRUPTED

That is possible that the sculpture been the art to interrupt the continuity of the space. Not because been the space the matter of the sculptor but it’s in a determined inscription of the object in the space, that the work (artistic creation) of the sculptor is identified. In this exhibition, Pedro Figueiredo delay and gives new forms to the singularity of this idea.


In first place, it seems doesn’t break with figuration figurative in the sense that keep the human body as permanent reference. It’s a careless look it will aim to stay arrested in the variations of this element, like a visible disproportion or the bodies relatively to the stature empirical.
Easily, and some patience to look at, you will understand that this disproportion, that would be accessory, constitute the plane more visible of a figuration disfiguring. And these are the consequences materials and metaphysics of the figuration, and not the other, which take us to the centre of the project sculptural of the Pedro Figueiredo. The figuration of the bodies is, above all, mediation – the mediation necessary to the figuration of a movement interior of the corporeity, a movement heterogeneous, asymmetrical, irregular that submit by dint of an plasticity autonomous every reference to the normality or to the naturalness the things of the world. Everything we say about figuration of each body we can say it, perhaps more profoundly the relation of the bodies. Because it’s there that the solutions of the materiality sculptural of Pedro Figueiredo are suitable to dimension metaphysics.


View in conjunct – better: circulating in the poetic space or spectral defined by any conjunct of these artistic creations – I was gained by the feeling that we are in front of personages of an enigmatic story, subterranean, fantastic, where there aren’t neither looks nor proportions because it’s in one other plane the figuration disfiguring de Pedro Figueiredo take us to accede. Be it not so much as the metamorphoses but the multiplicity heterogeneous figure. We recognize a masculine element and a feminine element. The same becomes, however, always other, different, of an in-subordinated factitive to the limits of any de-figuration.


In this moment, the subterranean and fantastic story from these personages to people of more enigmas and tragicity of our condition turned the scene uninhabitable of figures objectified in a determined point of decisive happening multiples: beings to merge or to empower themselves; blind demanding the sky as if answering a call; stiff bodies, minerals; and besides all this, forms not exactly on the verge of dissolution but on the threshold of being no more than curved lines where space is interrupted.


António Pedro Pita, Lisbon, 2008

LINHAS CURVAS ONDE O ESPAÇO SE INTERROMPE

É possível que a escultura seja a arte de interromper a continuidade do espaço. Não porque seja o espaço a matéria do escultor mas porque é numa determinada inscrição do objeto no espaço que o trabalho do escultor se identifica. Nesta exposição, Pedro Figueiredo prolonga e dá novas formas à singularidade deste conceito.

 

Em primeiro lugar, parece não romper com a figuração figurativa no sentido em que mantém o corpo humano como referência permanente. E um olhar mais descuidado tenderá a ficar preso nas variações deste elemento, como a muito visível desproporção dos corpos relativamente à estatura empírica. Ora, com facilidade, alguma paciência de olhar perceberá que esta desproporção, que poderia ser acessória, constitui o plano mais visível de uma figuração desfigurativa. E que são as consequências materiais e metafísicas desta figuração, e não da outra, que nos levam ao centro do projeto escultórico de Pedro Figueiredo. A figuração dos corpos é, sobretudo, uma mediação – a mediação necessária para a figuração de um movimento interior da corporeidade, um movimento heterogéneo, assimétrico, irregular que submete à força de uma plasticidade autónoma toda a referência à normalidade ou à naturalidade das coisas e do mundo. Tudo o que se diz da figuração de cada corpo pode dizer-se, talvez mais profundamente, da relação dos corpos. Porque é aí que as soluções da materialidade escultórica de Pedro Figueiredo se adequam a uma dimensão metafísica.

 

Vistas em conjunto – ou melhor: circulando no espaço poético ou espectral definido por qualquer conjunto destas peças – fui ganho pelo sentimento de que estamos perante personagens de uma história enigmática, subterrânea, fantástica, onde não há olhares nem proporções porque é a um outro plano que a figuração desfigurativa de Pedro Figueiredo nos faz aceder. Seja ele não tanto a metamorfose mas a multiplicidade heterogénea da figura. Reconhecemos um elemento masculino e um elemento feminino. O Mesmo torna-se, porém, sempre

 

Outro, diferente, de uma facticidade insubordinada aos limites de qualquer des-figuração. Neste momento, a história subterrânea e fantástica de onde estes personagens fugiram para povoar de mais enigmas a tragicidade da nossa condição volve-se a cena inabitável de figuras objetivadas num determinado ponto de decisivos acontecimentos múltiplos: seres a fundir-se ou a autonomizar-se; cegos que demandam o céu como se respondessem a um chamamento; corpos hirtos, minerais; e, para além de tudo isto, formas não propriamente à beira da dissolução mas no limiar de serem não mais do que linhas curvas onde o espaço se interrompe.


António Pedro Pita, Lisboa, 2008